Με αφορμή μια αντιπαράθεση ανέτρεξα στο AIP για να βρω κάπου την αναφορά στα vertical limits των TMA του Ελληνικού FIR και πιο συγκεκριμένα της βάσης τους. Θα μου πείτε είναι γνωστό ότι ξεκινάει από τα 1000’ σχετικό ύψος, AGL δηλαδή. Είναι κάτι που το μαθαίνουμε από πολύ νωρίς στην αεροπορική μας καριέρα. Είναι κάτι που ισχύει σε όλο τον κόσμο, σε Ευρώπη, Αμερική και Ασία.

Στις φωτογραφίες που παραθέτω από παλαιότερα χρόνια, βλέπουμε ότι αναφέρεται σε όλους τους αεροπορικούς χάρτες, όπως για παράδειγμα των Jeppesen, ως 1000’ AGL ή ακόμα και 1000’ GND η SFC.
Ναι αλλά οι χάρτες της Jeppesen όπως και όλοι οι άλλοι δεν είναι οι επίσημοι, όποτε ανέτρεξα στο AIP.

Προς έκπληξη μου, το πλέον ευκόλως εννοούμενο έχει παραληφθεί ή αλλάξει χωρίς να το πάρει κανένας είδηση. Μπορεί να είναι τυπογραφικό λάθος ή εσκεμμένη βλακεία; Μόνο στο τελευταίο MAIP που έχω μπροστά αλλά και στο AIP, για την TMA Καλαμάτας αναφέρει 1000’ GND. Και προφανώς το λέει ακόμα γιατί ο χάρτης είναι παλιός του 1996 και δεν έχει μπει χέρι. Στο AIP μάλιστα είναι φωτοτυπία του χάρτη από το MAIP…

Δεν χρειάζεται να πω πολλά. Σε όλο τον κόσμο δεν ξέρουν από αεροπορία και δεν έχουν ιδέα από ασφάλεια πτήσεων. Μόνο καποιοι Έλληνες γνωρίζουν και κατάφεραν να το αλλάξουν ακόμα και αυτό, που είναι κανόνας παντού. Ένας Μήτσος, ένας Κιτσος μια Φούλα (τα ονόματα τυχαία φυσικά) θεώρησαν ότι το AGL είναι πλεονασμός και δεν χρειάζεται. Το ότι δεν έχουν δει από κοντά αεροπλάνο και η ανάποδη τούρτα γι αυτούς είναι απλά ένα ατύχημα ζαχαροπλαστικής δεν έχει καμία σημασία. Μπορούσαν να το αφαιρέσουν και το έκαναν. Έτσι χωρίς να αναγράφεται το AGL εννοείτε φυσικά MSL δηλαδή η παγκόσμια πρωτοπορία να ξεκινούν οι TMAs κάτω από το έδαφος σε ολόκληρη την ηπειρωτική Ελλάδα(!!!) εξαφανίζοντας έτσι κάθε ίχνος Class G airspace(!!!)

Το παρακάτω είναι από το ICAO Annex 11, Chapter 2

ICAO ANNEX 11

Και γιατί η TMA πρέπει να ξεκινάει από τα 1000’ AGL; Για να μπορούν τα μικρά αεροσκάφη να πετούν στην από κάτω περιοχή που είναι Class G χωρίς να εμπλέκονται με τις ελεγχόμενες περιοχές. Ακόμα κι εκεί όμως υπάρχει σύγχυση από πλευράς κάποιων, ευτυχώς λίγων, ελεγκτών που δεν έχουν κατανοήσει ότι Class G σημαίνει UNCONTROLLED airspace.

Airspace classification - EASA after 7’30”

Πόσες είναι οι φορές που πετάμε στα 500’ από τη θάλασσα, κάτω από την ΤΜΑ Αθηνών και οι ελεγκτές μας ζητάνε να αναφέρουμε στα VFR σημεία η ακόμα και να ακολουθήσουμε VFR διαδρομές που φυσικά δεν υφίστανται στα 500’ AGL αλλά και ούτε μέχρι τα 999’ AGL γιατί απλά είναι Class G uncontrolled airspace; Βέβαια είναι λίγοι αυτοί που δεν έχουν ιδέα τι σημαίνει VFR πτήση και General Aviation (στην Αμερική ο ελεγκτής πρέπει να έχει PPL) αλλά αυτοί οι λίγοι είναι που δημιουργούν τεράστια προβλήματα. Και αυτοί οι λίγοι δεν ακούν ούτε τους συναδέλφους τους που προσπαθούν επανειλημμένως να τους λογικέψουν. Σε κάποιες περιπτώσεις δε, το πρόβλημα προέρχεται από προϊσταμένους που κρύβουν την άγνοιά τους με συνδικαλιστικά τερτίπια και σύνδρομα εξουσίας.

Και που έχουμε class G airspace στην Ελλάδα κατά το AIP; Σε όλο τον Ελλαδικό εναέριο χώρο εκτός φυσικά από τις TMA, CTR, ATZ, LGD, LGR και LGP.

AIP ENR 1.4
1.4.2.4 Airspace classification at or below FL195
1.4.2.4.1 Airspace out of the areas of Airways, TMAs, MTMAs, CTRs, MCTRs and ATZs is classified as class G.

Πολύ απλό! Όταν δηλαδή πετάμε εκτός των παραπάνω ελεγχόμενων χώρων πάμε όπου και όπως θελουμε, κάτι πολύ πολύ δύσκολο να το καταλάβει ο Μήτσος, ο Κιτσος και η Φούλα γιατί απλά δεν διανοείται ότι δεν θα μπορέσει να ασκήσει εξουσία…

Στην Τερματική της Τανάγρας για παράδειγμα που έχει μια τεράστια έκταση, αφενός ο ασύρματός της δεν πιάνει τίποτα στις περισσότερες περιοχές κάτω από τα 5000’ αφετέρου αφήνει class G ελεύθερο από κάτω 1000’, μόνο στον Ευβοικο και στις λίμνες μιας και στο ηπειρωτικό κομμάτι η ΤΜΑ έχει βάση ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ!!!!! Πόσο μυαλό χρειάζεται για να καταλάβει κάποιος ότι κάτι δεν πάει καλά;;;;; Και αν το καταλαβαίνει γιατί αντι να το διορθώσει όπως πρέπει ο «ασφάλεια πτήσεων» βρίσκει τη λύση: να παίρνει τηλέφωνο ο πιλότος πριν την απογείωση αφού δεν πιάνει ο ασύρματος και η απογείωση είναι μέσα σε περιοχή ελέγχου της. Τι να κάνει και ο ελεγκτής; Ψάχνει το AIP, βλέπει τη βλακεία και σου λέει βλακεία μεν κανονισμος δε…

Είναι επιτακτική ανάγκη να σταματήσει η κατρακύλα της Ελληνικής Γενικής Αεροπορίας. Ακομα και η AOPA πρέπει να αντιμετωπίσει ΑΜΕΣΑ την παράνοια με κάθε νόμιμο μέσο.

Πρέπει όλοι όσοι έχουν τη δύναμη των αποφάσεων να ταξιδέψουν στην Ευρώπη, στην Αγγλία, στην Ισπανία, στη Γαλλία, στην Αυστρία, στη Γερμανία, για να δουν πως έχουν εξελιχθεί τα αεροπορικά θέματα τα τελευταία 50 χρόνια!!!
Πρέπει κάποιος να τους ταρακουνήσει και να τους δώσει να καταλάβουν ότι μας κρατούν ΕΞΑΝΑΓΚΑΣΤΙΚΑ και ΠΑΡΑΝΟΜΑ σε αεροπορικό μεσαίωνα λόγω συνδικαλιστικών, πολιτικών και προσωπικών αγκυλώσεων. Πρέπει κάτι να αλλάξει. Σε λίγα χρόνια δεν θα πετάει τίποτα άλλο στην χώρα του Ικάρου εκτός από τις αερογραμμές! Δεν είναι δυνατόν να συμμετέχουν σε αποφάσεις αεροπορικού σχεδιασμού άνθρωποι που δεν είναι ιπτάμενοι η που δεν έχουν συμβούλους ιπτάμενους. Και η ΥΠΑ έχει αρκετούς. ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΤΕ ΤΟΥΣ. Κύριε διοικητά της ΥΠΑ σας απευθύνω απεγνωσμένη έκκληση. Εσείς μπορείτε να χτυπήσετε το χέρι στο τραπέζι αφού μαζέψετε τους εμπλεκόμενους γύρω από αυτο!

Τώρα που γράφω μαθαίνω από συνάδελφο ότι από τον Βενιζέλο «αντιδραστικά» για τις διαμαρτυρίες των πιλότων για τα VFR routes κτλ δημιουργούν προβλήματα στη διέλευση των ελικοπτέρων στο σκέλος Κοτρώνι – Μεγανήσι αλλά και προβλήματα στην ηλεκτρονική κατάθεση των σχεδίων πτήσης. Όλα πίσω από τις λέξεις «ασφάλεια πτήσεων» που δεν ξέρουν καν τι σημαίνουν. Κάνω υπεράνθρωπη προσπάθεια να κρατήσω τις λέξεις μου σε σοβαρό επίπεδο και να μην προβώ σε χαρακτηρισμούς… εμπλέκεστε στην εναέριο κυκλοφορία μόνο για να μας βοηθάτε!!!!! Τι δεν καταλαβαίνετε;;; Γιατί πρέπει να βγάζετε πάνω μας όλα σας τα ψυχολογικά;;;;

Ποια ασφάλεια πτήσεων προφασιζεστε, όταν μας κάνετε τα νεύρα κουρέλια και μας ειρωνεύεστε στον αέρα!!!! Έχετε σκεφτεί την ψυχολογική ένταση του κυβερνήτη όταν ο απαράδεκτος τρόπος που του απευθύνεστε εν πτήση τον μειώνει επαγγελματικά στα μάτια των επιβατών του που έχουν κι αυτοί ακουστικά και δεν γνωρίζουν τους κανονισμούς, θεωρώντας την έκβαση της πτήση επίφοβη;;;;; Αλλά αυτά είναι μικρά γράμματα έτσι;;;;

Ισως χάνω τα λόγια μου. Ισως να μην αξίζει τον κόπο όλη αυτή η ταλαιπωρία στην Ελλάδα και πρέπει να φύγουμε για αλλού. Ξεκινάς για μια πτήση κανοντας μια δουλειά που τόσο αγαπάς και εύχεσαι να μην πέσεις σε μονοκύτταρο οργανισμό και σου τη βγάλει ξινή. Των νόμων του Murphy, στη Γενική αεροπορία της Ελλαδας υπερισχύουν οι νόμοι του Carlo M. Cipolla που αναλύονται στο βιβλίο του “The basic laws of human stupidity”. Διαβάστε το.

Δημήτρης Βερβερέλης