Το περασμένο Σαββατοκύριακο, παρευρέθηκα κι εγώ στην Καβάλα, για το τρίτο, σε διάστημα τεσσάρων ετών, fly in που διοργάνωσε η AOPA σε συνεργασία με την Εγνατία Aviation. Προτού αναφερθώ σε οτιδήποτε άλλο, οφείλω να δώσω τα θερμότερα συγχαρητήριά μου πρωτίστως στην AOPA Hellas αλλα και στον οιονδήποτε κατέβαλε προσπάθεια για να πραγματοποιηθεί αυτό.

Η εξυπηρέτηση και η αμεσότητα ήταν άριστη, όχι μόνο για τα ελληνικά δεδομένα, αλλά και εν συγκρίση με οτιδήποτε έχω δεί στο εξωτερικό.

Ακόμα και στο Ελβετικό Air Show του Axalp, δεν ένιωσα ποτέ τόση μέριμνα για το οτιδήποτε έχει να κάνει με τις ανάγκες του κοινού.

Όλα λειτούργησαν σαν πεντάστερο ξενοδοχείο! Και αυτό στην χώρα μας απαιτεί γιγάντια προσπάθεια για να επιτευχθεί.

Στην πρόσκληση, διαβάσαμε, ότι οποιοσδήποτε επιθυμεί, μπορεί να δηλώσει συμμετοχή για να επιδείξει τις ικανότητες του αεροσκάφους του ενώπιον του κοινού. Έτσι κι εγώ είχα την εντύπωση πως θα μου επιτραπεί, όπως στο εξωτερικό, να πετάξω με το Cessnaκι, και να αποδείξω σε όσους δεν γνωρίζουν, ότι το αεροπλάνο αυτό όντως είναι ικανό να εκτελέσει ελιγμούς που δεν βάζει ο νούς τους. Αυτό που θα κέρδιζα, είναι ότι θα έβλεπε αυτά τα θαυμαστά ακροβατικά κάποιος νέος, θα γέμιζε η καρδιά του από αγάπη για την αεροπορία και θα ακολουθούσε κι αυτός έναν δρόμο διαφορετικό από αυτόν της ρέμπελης ζωής που του πλασάρουν οι χιλιάδες καφετέριες με τους αργόσχολους της τριτοκοσμικής μας χώρας. Επιπλέον, νομίζω, ότι έχοντας πετάξει ακροβατικά με ίδιο αεροπλάνο στο εξωτερικό, σε χώρες του πρώτου κόσμου, δεν είναι και τόσο επικίνδυνο όσο θεωρούν οι αδαείς εγχώριοι καλοθελητές που θα βιαστούν να με κακολογήσουν! Εν πάση περιπτώση, τα σχέδια ναυάγησαν όταν με ειδοποίησαν ότι η ΥΠΑ, δεν θα δώσει την ειδική άδεια εκτέλεσης ακροβατικών από αεροσκάφη ελληνικού νηολογίου! Συγκεκριμένα, υπάλληλος της ΥΠΑ είπε:

«…εάν βάλεις πάνω από 60° κλίση και 30° άνοδο, δεν θα ξαναπετάξεις ποτέ».

Ανακούφιση! Ευτυχώς που σώθηκε η ασφάλεια των πτήσεων! Ευτυχώς που υπάρχουν και αυτοί, να μας υπενθυμίζουν ότι δεν είμαστε αλλού, παραλίγο να το ξεχάσουμε!

Το αποτέλεσμα ήταν, ότι από τις 19:00 μέχρι τις 20:30, όπου εμφανίστηκαν οι πρώτοι σχηματισμοί Ιταλικών αεροπλάνων σε ότι στάση μπορεί να βάλει ο ανθρώπινος νούς, το κοινό από πίσω, άκουγα να γκρινιάζει λέγοντας:

«…άντε να έρθουν οι Ιταλοί, γιατί αν περιμένεις show από τους έλληνες, είναι strip show!»

Σε πολλά βίντεο του youtube, όχι μόνο από το Kavala air show, αλλά και από άλλες αναρτήσεις, άνθρωποι απ όλοι την υφήλιο (κυρίως, δε, Τούρκοι) κοροιδεύουν την χώρα για την ανυπαρξία ακροβατικού σμήνους. Οι Τούρκοι, συγκεκριμένα, που έχουν και ακροβατικά σμήνη και πάρα πολύ ανεπτυγμένη γενική αεροπορία, λένε χαρακτηριστηκά ότι οι έλληνες δεν είμαστε ικανοί χειριστές…Κι εγώ το ίδιο θα πίστευα στην θέση τους!

Η ιστορία της κατάργησης της άδειας ακροβατικών στην χώρα, ξεκίνησε το 1984, ένα χρόνο πρίν έρθω στην ζωή (τρέμω στην ιδέα, ότι θα γεράσω και ακόμα θα ισχύει η απαγόρευση!). Εκείνη την περίοδο, υπήρξε ένας αεροπόρος, ονόματι Δίμερης, ο οποίος είχε ένα pitts special και πέταγε πτήσεις επίδειξης στο Τατόι. Μία άτυχη ημέρα, δεν κατάφερε για λίγα πόδια να εξέλθει από έναν ελιγμό και απεβίωσε από την πρόσκρουση στο έδαφος. Με αφορμή αυτό, οι ευθυνόφοβοι ελληνάρες δημοσιο -υπαλληλίσκοι της ΥΠΑ, αποφάσισαν και διέταξαν διά νόμου την κατάργηση των ακροβατικών πτήσεων στην χώρα!

Ένας φίλος που με βλέπει να συντάσσω το κείμενο, σχολιάζει σχετικώς: “ευτυχώς που δεν κάρφωσε κανένας στην προσγείωση, γιατί θα απαγορεύανε και τις προσγειώσεις!”

Σωτήρης Αντωνόπουλος

image_pdf